Thursday, February 5, 2009

INTAIAN HINDRAF

[MAKLUMAN: Semua penulisan & makluman yang diterbitkan adalah pandangan peribadi penulis dan samasekali TIDAK mengambarkan atau melambangkan pendirian rasmi UMNO Bahagian Sungai Siput KECUALI hanya dinyatakan demikian oleh Setiausaha UMNO Bahagian. Harap maklum.]



Seperti menjadi amalan di dalam MICsesiapa yang berhasrat menentang Presiden Parti, DS S.Samy Vellu akan dipecat, cantas dan dibuang kehalian. Corak mainan politik sebegini menjadikan Presiden kekal dan kuat selama-lamanya seperti “tuhan MIC.” Presiden hanya akan dikelilingi oleh pembodek-pembodek dan tukang karut yang hanya melapurkan cerita-cerita menarik untuk hiburan Presiden.
Apabila amalan ini keterlaluan dan terlalu lama dipraktikkan yang menjadi masaalah ialah golongan kaum India akar umbi yang tidak dibela dan terus dilupakan khasnya pekerja-pekerja ladang dan estate. Apabila ada “vacuum” atau kelompongan ini maka ia diambil kesempatan oleh kumpulan extremis seperti Hindraf. Di mana kesannya Hindraf berjaya menarik pengikut dengan begitu cepat dengan memutar-belitkan fakta-fakta sejarah tentang kewujudan mereka di negara ini dan semakin hari pengaruh mereka semakin kuat ditambah dengan semangat perjuangan pembebasan Tamil Elam.Apabila Hindraf semakin agressif MIC menjadi lapuk , tidak “relevant”, ketinggalan dan semakin dilupakan. Menyedari populariti mereka semakin pudar, MIC mengambil jalan pintas dengan bertindak mengikut cara rakus extremis Hindraf konon ingin meraih pengaruh kaum India. MIC telah membelakangi semangat setiakawan di dalam Barisan Nasional yang telah diasaskan bersama Tun Sambanthan di mana telah lama terjalin sejak selepas negara mencapai kemerdekaan lagi.Sebenarnya MIC telah “tenggelam punca” seperti kerosot benang apabila Samy Vellu dan ahli-ahli Parlimen mereka ingin menjadi “champion” kes A.Kugan yang disyaki pencuri kereta mewah. Walhal punca sebenar kerosot benang ini ialah kepimpinan Presiden MIC itu sendiri yang terlalu lama dan seharusnya diadakan peralihan kuasa.
HzY

No comments: